Rädda mammor på Mors dag
9 av 10 tänker fira sin mamma på mors dag
Röda Korset har som en del av Rädda Mammorna-kampanjen genomfört en undersökning om mammans betydelse för svenskar. Undersökningen är utförd av Novus Opinion och visar att mamman är djupt uppskattad och oftast är navet i familjen.
Det kan man se bland annat genom att:
52 procent av de tillfrågade i undersökningen ser sin mamma som en sammanhållande länk i familjen.
84 procent tycker att det skulle kännas tomt utan sin mamma.
41 procent pratar med sin mamma inför ett viktigt beslut och 68% när de fått en glad nyhet.
89 procent kommer att fira sin mamma på något sätt under mors dag.
Men svenskarnas relation till sina mammor ser olika ut för män och kvinnor. Endast 32 procent av männen svarade att "Jag brukar prata med min mamma när jag ska fatta ett viktigt beslut", jämfört med 49 procent av kvinnorna.
24 procent av alla män tycker att mammas roll i familjen är att vara en inspirerande förebild, jämfört med 34 procent av kvinnorna. Bara 33 procent av männen "Vill ha stöd i en jobbig situation", jämfört med 49 procent av kvinnorna.
Dubbelt så många kvinnor som män pratar med mamma när de behöver råd i sin relation till sin partner, 11 procent av männen jämfört med 20 procent av kvinnorna.
- Den här mammaundersökningen är ett lite mer lättsamt sätt att lyfta fram mammans betydelse. I vårt världsvida arbete ser vi ser hur problem som slår mot mammor i längden slår mot hela samhället, säger Christer Zettergren, generalsekreterare på Röda Korset.
Och vem är det nu då som har skrämt de rädda mammorna...
Rädda Mammorna-kampanjen som pågår under maj månad uppmärksammar särskilt mammor och lyfter fram de enorma problemen med sexuellt våld mot kvinnor och hög mödradödlighet.
Hylla din mamma - Hjälp en mamma
Den annalkande mors dag är ett utmärkt tillfälle att uppmärksamma sin mamma på, de 89 procent av de tillfrågade i undersökningen som uppgett att de kommer fira sin mamma på mors dag kan passa på att fira dagen genom att hjälpa Röda Korset att fortsätta hjälpa världens och Sveriges mammor.
Bland annat kan man ringa ett bidrag under den insamlingskväll Röda Korset sänder på TV4, mors dag den 31 maj.
Så här kan du bidra till Röda Korsets Rädda Mammorna-kampanj: SMS:a MAMMA till 72 900 och bidra med 50 kronor via telefonräkningen Skänk en gåva!
Ge ett bidrag på kampanjsajten www.redcross.se/mamma
Hjälp till att Runda Upp ditt köp i butikskedjorna Gina Tricot, Lindex, MQ,Scorett, Synsam till förmån för Rädda Mammorna.
Förra året samlade Röda Korset in 20,5 miljoner kronor under kampanjen och hjälpte tusentals kvinnor både i Sverige och i andra länder till en bättre tillvaro. I år går pengarna till bland annat mödrahälsovård i södra Sudan, våldtagna kvinnor i DR Kongo, hälsovård för kvinnor på Västbanken och bättre levnadsvillkor för barn och kvinnor i Jemen samt i Liberia. I Sverige ger Röda Korset stöd till bland annat krigstraumatiserade kvinnor, till efterforskning och familjeåterförening.
Röda Korset har som en del av Rädda Mammorna-kampanjen genomfört en undersökning om mammans betydelse för svenskar. Undersökningen är utförd av Novus Opinion och visar att mamman är djupt uppskattad och oftast är navet i familjen.
Det kan man se bland annat genom att:
52 procent av de tillfrågade i undersökningen ser sin mamma som en sammanhållande länk i familjen.
84 procent tycker att det skulle kännas tomt utan sin mamma.
41 procent pratar med sin mamma inför ett viktigt beslut och 68% när de fått en glad nyhet.
89 procent kommer att fira sin mamma på något sätt under mors dag.
Men svenskarnas relation till sina mammor ser olika ut för män och kvinnor. Endast 32 procent av männen svarade att "Jag brukar prata med min mamma när jag ska fatta ett viktigt beslut", jämfört med 49 procent av kvinnorna.
24 procent av alla män tycker att mammas roll i familjen är att vara en inspirerande förebild, jämfört med 34 procent av kvinnorna. Bara 33 procent av männen "Vill ha stöd i en jobbig situation", jämfört med 49 procent av kvinnorna.
Dubbelt så många kvinnor som män pratar med mamma när de behöver råd i sin relation till sin partner, 11 procent av männen jämfört med 20 procent av kvinnorna.
- Den här mammaundersökningen är ett lite mer lättsamt sätt att lyfta fram mammans betydelse. I vårt världsvida arbete ser vi ser hur problem som slår mot mammor i längden slår mot hela samhället, säger Christer Zettergren, generalsekreterare på Röda Korset.
Och vem är det nu då som har skrämt de rädda mammorna...
Rädda Mammorna-kampanjen som pågår under maj månad uppmärksammar särskilt mammor och lyfter fram de enorma problemen med sexuellt våld mot kvinnor och hög mödradödlighet.
Hylla din mamma - Hjälp en mamma
Den annalkande mors dag är ett utmärkt tillfälle att uppmärksamma sin mamma på, de 89 procent av de tillfrågade i undersökningen som uppgett att de kommer fira sin mamma på mors dag kan passa på att fira dagen genom att hjälpa Röda Korset att fortsätta hjälpa världens och Sveriges mammor.
Bland annat kan man ringa ett bidrag under den insamlingskväll Röda Korset sänder på TV4, mors dag den 31 maj.
Så här kan du bidra till Röda Korsets Rädda Mammorna-kampanj: SMS:a MAMMA till 72 900 och bidra med 50 kronor via telefonräkningen Skänk en gåva!
Ge ett bidrag på kampanjsajten www.redcross.se/mamma
Hjälp till att Runda Upp ditt köp i butikskedjorna Gina Tricot, Lindex, MQ,Scorett, Synsam till förmån för Rädda Mammorna.
Förra året samlade Röda Korset in 20,5 miljoner kronor under kampanjen och hjälpte tusentals kvinnor både i Sverige och i andra länder till en bättre tillvaro. I år går pengarna till bland annat mödrahälsovård i södra Sudan, våldtagna kvinnor i DR Kongo, hälsovård för kvinnor på Västbanken och bättre levnadsvillkor för barn och kvinnor i Jemen samt i Liberia. I Sverige ger Röda Korset stöd till bland annat krigstraumatiserade kvinnor, till efterforskning och familjeåterförening.
Kommentarer
Trackback