Tuttar/boobs - bilder men inga ord
Tillåt mig skratta!
Ni har alla säkert sett de där stora reklamskyltarna som marknadsför underkläder. De där som aktivister ofta klottrar ner eller på annat sätt försöker dölja. De där som kan bli trafikfaror eftersom manliga förare tittar på dem istället för vägen.
Och inte är det väl underkläderna de tittar på heller? Hur som helst så är det fullt tillåtet att sätta upp reklam med stora, små, lagom och andra modeller på bröst. Givetvis iklädda mer eller mindre täckande bh:ar.
Men när någon för får sig att skriva ordet "boobs" på reklamskyltarna - då tar det hus i helsike. SÅ får man inte göra!
Nähä... Den reklamen tänker man inte köra runt på eller visa för mycket av. Bilder på bröst är alltså okej, men inte ett engelskt uttryck för dem.
De flesta annonsörer och reklambyråer anser att den könsdiskriminernade reklamen minskat sedan ERK (Näringslivets Etiska Råd mot Könsdiskriminerande reklam) bildades i slutet på 80-talet.
Förra året hanterade rådet ungefär 500 anmälningar från allmänheten och med anledning av debatten tillstätter nu ERK en utredning för att kartlägga förekomsten av sexistisk reklam.
Men när det gäller den här bröst-reklamen så skrattar jag bara. Att visa bilder är helt ok, men att skriva ordet, det går inte för sig.
Ni har alla säkert sett de där stora reklamskyltarna som marknadsför underkläder. De där som aktivister ofta klottrar ner eller på annat sätt försöker dölja. De där som kan bli trafikfaror eftersom manliga förare tittar på dem istället för vägen.
Och inte är det väl underkläderna de tittar på heller? Hur som helst så är det fullt tillåtet att sätta upp reklam med stora, små, lagom och andra modeller på bröst. Givetvis iklädda mer eller mindre täckande bh:ar.
Men när någon för får sig att skriva ordet "boobs" på reklamskyltarna - då tar det hus i helsike. SÅ får man inte göra!
Nähä... Den reklamen tänker man inte köra runt på eller visa för mycket av. Bilder på bröst är alltså okej, men inte ett engelskt uttryck för dem.
De flesta annonsörer och reklambyråer anser att den könsdiskriminernade reklamen minskat sedan ERK (Näringslivets Etiska Råd mot Könsdiskriminerande reklam) bildades i slutet på 80-talet.
Förra året hanterade rådet ungefär 500 anmälningar från allmänheten och med anledning av debatten tillstätter nu ERK en utredning för att kartlägga förekomsten av sexistisk reklam.
Men när det gäller den här bröst-reklamen så skrattar jag bara. Att visa bilder är helt ok, men att skriva ordet, det går inte för sig.
Kommentarer
Postat av: eMiliA
en bild på ett par knappt täckta bröst ihop med texten "boobs" är för mycket för vad folk klarar.. haha... ;-)
Postat av: Världens Blogg
Aha. Du menar att både ord och bild får hjärnorna att koka över?
Postat av: eMiliA
nått sånt ja...
Postat av: Pauline
Det kanske är diskriminerande för att alla inte vet vad ordet betyder så det kan misstolkas vad det handlar om? Och så säjs det ju att en bild säger mer än tusen ord. Men vad är det som ska säjas?
Trackback