Fel strategi av valutafonden

Internationella valutafonden IMF vill att Nicaragua inte ska använda sin budget till skolundervisning. Öööhhh... Hur tänker man då? Ska inte IMF verka för en ökad utveckling i länderna de lånar ut pengar till?


Nedan inklistrade är hämtat från
www.vemsvillkor.se


" I Nicaragua har andelen barn som går i grundskolan sjunkit från 85 procent till 80 procent under de senaste tre åren. FN:s millenniemål säger att alla barn ska ha rätt till utbildning. Men i Nicaragua går alltså utvecklingen åt fel håll. Landets utbildningsminister uppskattar att andelen barn som går i skolan kommer att minska till 71 procent år 2015 om inte mer resurser tillförs.

Trots detta tvingar den Internationella valutafonden, IMF, Nicaragua att frysa utbildningsbudgetens andel av BNP. IMF har också ställt mycket specifika krav på att lagar, som kommit till efter nationella demokratiska beslut, ska ändras eller dras tillbaka.

Den svenska regeringens representant i IMF:s styrelse har hittills inte agerat för en förändring av IMF:s politik så att kraven på Nicaragua, och liknande krav som ställs på många andra fattiga länder, upphör.

På vems villkor? är en kampanj som stöds av 30 svenska enskilda organisationer. Syftet med kampanjen är att verka för en förändring av Sverige politik och att Sverige ska agera inom IMF:s styrelse."


Kommentarer
Postat av: Pauline

Jösses... någon som fattat fel nånstans? Och då menar jag inte Världens blogg. IMF har gått vilse som jag ser det. Med mer utbildning kan de så småningom bli mer självförsörjande i utvecklingsländerna. Något feltänk är det eller är det rädda länder som sitter i styrande position?
Nu får väl Sverige visa att de kan vara världssamvete också, till gagn för mindre lyckligt lottade länder. Det tycker jag!!!

2006-12-19 @ 17:48:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback